24 september 2006

Reisplannen

Lord CMS heeft dat goed gezien: wie Hepatitis A zegt, moet B zeggen. De betreffende prikjes zijn ter voorbereiding van onze Marokkoreis binnen twee weken.

Marokko? Wat gaat ge daar doen?
Jep, Marokko. We (K, L, M, I, en ik) gaan er naartoe met Bouworde. Onze missie: sociale activiteiten en animatie voorzien in een schooltje voor blinde en slechtziende kinderen. En uiteraard van cultuur, land en godsdienst proeven: we komen midden in de ramadan aan, wat de cultuurshock wellicht nog ietsiepietsie zal vergroten.

Als ge op hotel gaat, zal dat allemaal nog wel meevallen, nee?
Inderdaad, maar we gaan dan ook niet op hotel. Ons gastgezin is wel bereid om overdag eten te maken voor ons, terwijl ze zelf moeten vasten. Respect! De kans dat we gaan meeramadannen lijkt mij echter niet onbestaande. Aanpassen of opkrassen, weet u wel.

Is dat wel gezond, vasten bij die temperaturen?
Wellicht niet. ’t Kan er in oktober warmer zijn dan 30 °C zijn en vasten houdt ook in: niet drinken. Maar soit, we zien wel.

Geen schrik van het Islamofascimse?
Pardon? Heet gij misschien Jurgen Verstrepen, beste anonieme vragensteller? De islam is de godsdienst van de vrede moet je weten, Osama & Co hebben duidelijk een slechte koranvertaling gelezen. ’t Is overigens de snelst groeiende godsdienst ter wereld. In Marokko is het merendeel van de bevolking moslim en ik ben best wel benieuwd hoe de mensen in het dagelijkse leven omgaan met hun geloof. En waarom Marokko zich uit de slag kan trekken zonder scheiding van kerk en staat. Of misschien maar doet alsof, wie weet. Niet met alles akkoord hoeven te gaan, maar wel proberen (beter) te begrijpen, dát is reizen.
En of de blinde en slechtziende kindertjes daar evenzeer worden nagestaard als in ons Belgenland, I. en ikzelf weten waarover we spreken. En of de sociale zekerheid/tegemoetkomingen van Allah kunnen tippen aan die van Rudy Demotte.

Is dit een vorm van ontwikkelingshulp?
Haha, neen, we zijn ocharme een week weg. Overigens gruw ik van die term. “Wij” hebben even veel of misschien wel meer van hen te leren als “zij” van ons. Dit is een reisje waar we ons hopelijk een beetje nuttig kunnen maken. En we worden er nog bruin van ook. Een mens heeft van tijd tot tijd een uitdaging nodig in het leven. Individualisme ten dienste van de gemeenschap: ik zou fier op mezelf kunnen zijn, maar ik ga er toch nog even mee wachten.

Hier werd maar liefst 4 keer op gereageerd!

Op 25/9/06 09:02, schreef Blogger pierre du coin:

Respect maat! Respect. Echt waar. Sociale activiteiten en animatie. Ik ben benieuwd.

 
Op 25/9/06 14:14, schreef Anonymous Anoniem:

ik ouz zegeen een week is tekort om zelfs maar ziek te worden van het eten ginder...aan de anderekant logeer je bij de mensen thuis, dus zul je rap voelen hoe het voelt ;-)

veel plezier en succes ginder!

 
Op 26/9/06 11:35, schreef Anonymous Anoniem:

ik wens je een onvergetelijke ervaring toe daar in marokko! maar dat kan eigenlijk niet missen: schitterende regio, mooi initiatief en vergezeld van vrienden,...

 
Op 29/9/06 10:36, schreef Blogger yab:

Veel plezier in Marokko. Ik ben er zeker van dat je veel interessante verhalen te vertellen zal hebben als je terug bent. Geniet van het mooie weer en tja, vergeet de immodium niet. ;-)

 

Een reactie posten

<< Home