22 mei 2006

Boeken!

Hoezee, de Manic Monday's worden met de week beter:

Lees je graag? Liever fictie of non-fictie?
Zeer zeker, allebei eigenlijk, maar fictie gaat er wel makkelijker in. Helaas komt het er te weinig van en verplichte lectuur is bezwaarlijk “ontspannend” te noemen.

Wat zijn de laatste drie boeken die je hebt gekocht?
Als k’dooke: “Komrij’s kakafonie, encyclopedie van de stront”, en jawel, de gelukkige was er wel degelijk zeer blij mee. Verder koop ik geen boeken, ik krijg ze meestal *stoefstoef*, om er vervolgens ergens Mijn Grote Gelijk over te verkondigen. Ik denk dat “De ontelbaren” (Elvis Peeters) en “Het boek der rusteloosheid” (Fernando Pessoa) de laatste waren.

Wat was je lievelingsboek toen je klein was?

“Puk van de petteflet” van Annie MG Schmidt, echt wel! Later volgden uiteraard Roald Dahl (“Daantje de wereldkampioen”, “De GVR”) en ook “De bende van de witte roos” van Astrid Lindgren en Thea Beckman’s “Triomf van de verschroeide aarde”.

Welk boek staat er momenteel op je verlanglijstje?
“Glamour en glitter, geld en macht” van Guido Van Liefferinge (Joepie, Dag Allemaal…) is naar ’t schijnt een opmerkelijk boek. GVL doet letterlijk een boekje open over het leven achter de schermen in de dagblad- en audiovisuele sector. En als voormalig familievriend van de Van Thillo’s zal ie er wel iets van afweten, niet?
De biografieën van Andy Warhol en Lou Reed door Victor Bockris wil ik ook nog eens herlezen.

Welk boek kan je iedereen aanraden?
“El negro en ik”, van Frank Westerman. Won in 2004 de Gouden Uil en terecht. Leest even vlot als fictie maar is het niet: een reisverhaal met historische inslag.
“Problemski hotel” van Dimitri Verhulst. Dun boekje, maar als het uit is ben je echt wel onder de indruk, zowel van het verhaal als van de schrijfstijl. Zééééér scherpe pen.
“Intieme wraak” van Ivan Ollevier. VRT-journalist geeft een heel eerlijk/gruwelijk/menselijk *niet schrappen want alles past* beeld van het conflict in Noord-Ierland.

Hier werd maar liefst 1 keer op gereageerd!

Op 24/5/06 20:29, schreef Blogger woudmist:

Joepie: Puk van de petteflet en Roald Dahl! En lees je graag Toon Tellegen? Hij staat bovenaan mijn lijstje van favoriete schrijvers!

Ave!
Katrien*

 

Een reactie posten

<< Home